כיום מאד מקובל להקים גינת ירק וצמחי תבלין בבית על מנת להוסיף לו ריחות נעימים, מראה מלבב ולהוסיף תחביב כיפי לחיים. בין אם בשל שיקולים פרקטיים, אסתטיים או אפילו סתם בשביל הכיף והחוויה שבגידול הצמחים. עם זאת, יש לקחת פרויקט שכזה ברצינות ולהיערך אליו בהתאם. כמו כן, הצלחת הגינה טמונה גם בבחירה נבונה של הירקות וצמחי התבלין הרלוונטיים וכן בפעולות התחזוקה אותן יש לבצע באופן שוטף. זה אולי נשמע כמו הרבה, אבל במאמר זה אנו נסקור עבורכם כמה מהעקרונות החשובים להצלחת גינת הירק אצלכם בבית וננסה להראות לכם כמה זה פשוט, מהנה ומספק.

3 נקודות חשובות שאנו צריכים ליישם בגינה שלנו על מנת לוודא את הצלחתה

  • הקפדה על השקיה נאותה- זה אמנם נשמע פשוט, אבל מדובר באומנות בפני עצמה. אנו ממליצים לערוך מחקר מקיף ולהיוועץ במומחים כאשר בוחרים את שיטת ההשקיה המתאימה ביותר עבור הגינה שלכם כאשר יש לזכור שירקות מסוימים דורשים יותר או פחות השקיה מאחרים (לפעמים יש להיזהר מעודף השקיה). כמו כן, הקדישו מחשבה האם ברצונכם להשתמש במערכות השקיה אוטומטיות כמו טפטפות או שמא דווקא השקיה ידנית הינה חווייתית יותר ועל כן מועדפת.
  • בכדי לשמור על חום הקרקע (בייחוד בחורף) הניחו יריעה- הטיפ הנ"ל רלוונטי יותר לגינות גדולות אך יכול להתברר לעיתים כיעיל במיוחד. מלבד שמירה על חום הקרקע היריעה גם מונעת או לכל הפחות מעכבת את הופעתם וצמיחתם של עשבים שוטים.
  • שמרו על ניקיון הגינה- בין אם מדובר בעשבים שוטים או פשוט בפסולת מזיקה, שמרו גינתכם ודאגו לה. הטיפ הנ"ל נשמע פשוט, אבל הזנחה וריבוי עשבים שוטים ומזיקים שיגיעו לגינה יכולים בקלות להרוס אותה, לעיתים באופן בלתי הפיך.

5 טיפים לשמירה על הירקות וצמחי התבלין

  • השקיעו בתיחוח- עומק של 10-20 ס"מ יכול לשפר רבות את מצבם של התבלינים בגינה. התיחוח הנ"ל יכול לעזור הן לאיכות הקרקע והן לאיכות הניקוז בה. כמובן שמומלץ מאד לדשן אותה בזבל אורגני רב. מה שמביא אותנו לטיפ הבא…
  • בחרו בזבל אורגני איכותי- אדמה עם הרבה עלי שלכת לרוב עשירה בחומרים אורגניים איכותיים.
  • במקרה של "אדמה כבדה" הוסיפו קצת חול ים- החול הנ"ל יעזור לאוורר מעט את האדמה ולעזור לכם לעבד את האדמה ביתר קלות. טיפ קטן, אבל שימושי מאד שיכול לחסוך המון זמן ומאמץ מיותרים.
  • עלים כדאי לקטוף במזמרה- אל תתלשו אותם באופן ידני על מנת לשמור על הצמח (ובחלק מהצמחים- גם על הידיים…). עם זאת, אל תחששו לגזום עשבים שוטים או עלים וגבעולים "נגועים" או חולים. לעיתים אנשים נקשרים לצמח יתר על המידה וחוששים לפגוע בו, אבל בעצם השראת העלים הנגועים הם עלולים לפגוע בו הרבה יותר לטווח הארוך שכן המחלה של שקיימת על העלה עלולה לפלוש אל חלקים נוספים בצמח.
  • מערכת ניקוז תקינה- כפי שציינו קודם, ישנה חשיבות עצומה למערכת הניקוז. היווצרות עודף מים, מערכת המעבירה לכלוכים או כל תקלה אחרת שיכולה לקרות למערכת הניקוז עלולה להתברר כבעייתית במקרה הטוב וקטלנית לגינה במקרה הרע. שמרו על מערכת הניקוז והיא בתורה תדאג לירקות וצמחי התבלין שלכם.

תבלינים ועונות השנה

ריחן

 תבלין חד שנתי אשר שותלים אותו בקיץ ומומלץ לקטום אותו כאשר הוא פורח. הריחן, כשמו כן הוא, מעניק ריח מובחן ונפלא שאין שני לו ומומלץ מאד לגדל גם בתוך הבית או על אדן החלון.

רוזמרין

תבלין רב שנתי שיכול להיות זקוף, משתרע או משתפל. מתאים לשמש מלאה או לתנאי חצי צל ואנו בהחלט ממליצים בחום לייבש את העלים ולאחסן בצנצנת זכוכית במקום יבש.

עשב הלימון

דומה למזרקה במראה החיצוני, עשבוני ובודד. הצמח הינו רב שנתי ועל כן דורש מעט סבלנות.

כובע נזיר שרוע

על אף שמו המשונה, פרחיו אכילים והוא חד שנתי המתאים לחורף.

סטיבייה

בשנים האחרונות התפרסם כתחליף סוכר התופס תאוצה בכל רחבי העולם. את הגיזום נבצע קרוב לחורף.

5 ירקות ועונות השנה

גזר

 זרעיו של הגזר נובעים בתחילת החורף אך רק בעונת הגשמים הראשונה הוא מתחיל לפתח את שושנת העלים (החלק הירוק) וכן את השורש העמוק והטעים שלו.

צנונית

רב שנתית המבשילה כ- 30 יום מרגע זריעתה. ירק פשוט יחסית לגידול ומאד טעים.

סלק

הנבטים אמנם נפתחים לאחר כשבוע, אבל משך גדילתו של הסלק נמשכת בין 3 חודשים לחצי שנה. בקיץ יש להשקות אותם בין כל 3 ימים לשבוע ובאביב כל 7-4 ימים.

ארטישוק

 עשבוני למדי, קוצני אך גם רב שנתי מה שמקל מאד על גידולו. באופן כללי הוא לא נחשב לצמח "מפונק" במיוחד (אך אין זה אומר שאין להשקיע בו בהתאם). הוא לרוב צומח על אדמה עמוקה, כבדה ומוכן לאחר כחצי שנה.

חציל

עדיף לגדל אותו בקיץ או באביב ובתנאים נוחים הוא מתחיל לנבוט לאחר 8-10 ימים. 4-3 שבועות לאחר מכן גם לרוב נוכל להתחיל בקטיף וליהנות מטעמו באופן מיידי.

 

לסיכום ניתן לומר שהצלחת של הגינה לא תלוי במזל, אלא בעיקר באהבה אמיתית אליה, ברצון להשקיע, ללמוד ולטפח אותה בהתאם. עם הדאגה אמיתית ואיכותית תוכלו ליהנות מגינה נפלאה ומתחביב מיוחד ומהנה במיוחד.

ליצירת קשר