מדריך להכנת קומפוסט ביתי

70% מהפסולת הביתית בישראל היא פסולת אורגנית. תחשבו על כמה נפח זה תופס בפח האשפה שלנו, כמה שקיות אנו נאלצים להחליף וכמה מסריח זה עושה את שקית הזבל כשמרוקנים את הפח. עכשיו, תחשבו מה קורה כשאתם לוקחים את כל הפסולת האורגנית הזאת ובמקום שהיא תגמור בפח היא משמשת לדשן את הגינה. התוצאה שתקבלו היא פחות זבל בבית, פחות סירחון ודשן מעולה שיעשה לכם גינה משגשגת! זה מה שנקרא לעשות קומפוסט בבית, תהליך פשוט שיעשה לכם רק טוב. כל אחד יכול לעשות בלי הרבה מאמץ והשקעה מינימלית, לפניכם מדריך להכנת קומפוסט ביתי.

 קודם כל, מה זה קומפוסט?

 קומפוסט הוא התהליך בו חומר אורגני מתפרק באמצעות חמצן. להבדיל מתהליכי פירוק שנעשים ללא חמצן בסביבה אטומה, הקומפוסט הוא תוצר בעל ערך רב לגידול צמחים וטיוב הקרקע. מה שאנחנו מקבלים בסוף התהליך הוא למעשה זבל, או דשן, אורגני וטבעי שאינו מכיל כל מיני כימיקלים ותוספים. הזבל האורגני בריא לצמחים, טוב לאדמה ולא מזיק למי תהום, בניגוד לכימיקלים שמחלחלים לאדמה וכן פוגעים בהם. את הקומפוסט אפשר להכין בתהליך ביתי או תעשייתי והוא משמש בחקלאות ובבית.

קומפוסט הוא תהליך טבעי הקורה בין כה וכה, ללא עזרתנו. כל חומר אורגני בטבע, כשהוא מת, נרקב ולבסוף מתפרק ומרכיביו החיוניים חוזרים לאדמה.

מה צריך בשביל להתחיל

 בבית:

  • פח נפרד לאיסוף כל הפסולת האורגנית, קרי שאריות מזון, קליפות, מוצרי חלב וכו'. מומלץ שלא לזרוק לפח הזה שאריות בשר ועצמות, שכן תהליך הפירוק איטי ושונה מזה של שאר הפסולת ועלול למשוך בע"ח, כמו חתולים ושועלים.
  • ניירות עיתון – את הפח הקטן כדאי לרפד בניירות עיתון שיספגו את הנוזלים וימנעו את הריח. את ניירות העיתון אפשר לזרוק יחד עם שאר הזבל האורגני לקומפוסט.

בחצר:

  • יש להקצות מקום בו נכין את הקומפוסט, בין אם במיכל מיוחד להכנת הקומפוסט (קומפוסטר) או בבור. אם נעשה בבור צריך לכסות את הערימה, ביריעת ברזנט או דבר דומה, כדי שלא תמשוך חרקים והתהליך יעשה בלא מפריע. חשוב לשמור על הערימה מאווררת.
  • אם לא משתמשים במיכל או בבור יש להצטייד בקרשי עץ או רשת לבניית תיחום לערימה.
  • ערימת גזם בשביל לכסות את פסולת המזון הרטובה. אספו את כל העלים, דשא שנקצר, ענפים קטנים וכל פסולת גינה יבשה שיש לכם. תאספו את הפסולת היבשה באופן תדיר כי תצטרכו אותה למשך כל התהליך.
  • מעדר, טורייה או את חפירה בשביל להפוך את הקומפוסט.

תהליך הכנת הקומפוסט

 עכשיו נציג לכם בשלבים איך להכין את הקומפוסט בבית:

  1. בחירת מקום לערימה – המקום בו נרצה לעשות את הקומפוסט צריך להיות מוצל לגמרי או במשך רוב שעות האור. אור רב יגרום לייבוש מהיר מדי של הקומפוסט. בנוסף, המקום צריך להיות במגע עם האדמה כדי שחרקים ותולעים מסוימים יוכלו להיכנס.
  2. פסולת יבשה – אספו את כל הפסולת היבשה מהגינה ושימו בערימה מסודרת לצד אזור הקומפוסט, כדי שיהיה נגיש וזמין. רפדו את תחתית הבור, הערימה או הקומפוסטר בפסולת יבשה לפני תחילת התהליך.
  3. פח שאריות מזון בבית – על השיש, בכיור או בכל מקום אחר שנוח בבית הציבו את פח הפסולת האורגנית, אליו תשליכו את כל שאריות המזון. לפח הזה הולכות קליפות של ירקות, פירות וביצים, שאריות אוכל, מוצרים חלב מקולקלים, קפה, שאריות אוכל, לחם יבש וכו'. מזכירים שוב – אל תזרקו בשר לקומפוסט משום שהוא לא תורם לתהליך ויכול אף להזיק לו. לבעלי כלבים אפשר גם להוסיף את צואת הכלב לקומפוסט, אך כמובן בלי השקית.
  4. ריקון הפח – כשהפח בבית מתמלא או מתחיל להסריח רוקנו אותו לערימת הקומפוסט. את הפסולת הרטובה מהבית נכסה בפסולת היבשה מהחצר. היחס הנכון הוא כמות שווה של פסולת רטובה לעומת פסולת יבשה, משום שפירוק כל סוג פסולת מפריש חומרים שונים לקומפוסט. הפסולת הרטובה עשירה בחנקן אך הפסולת היבשה עשירה בפחמן. הפרת האיזון תפגע באיכות הקומפוסט ובמהירות התהליך.
  5. צבירת חומר – בשביל שהתהליך יתחיל לקרות יש לאסוף כמות גדולה מספיק (כחצי קוב) של חומר. בשלב זה פשוט יש לחזור על תהליך איסוף הפסולת הרטובה מהבית, היבשה בחצר, ריקון הפח וכיסוי.
  6. אוורור – אחרי שצברנו מספיק חומר אפשר לעזור ולזרז את התהליך על ידי אוורור הערימה. בעזרת טוריה, את חפירה או מוט חזק נערבב את הערימה, מהתחתית, בשביל לחשוף כמה שיותר מהחומר לאוויר הפתוח.
  7. התמדה וחימום – כל שנותר לעשות הוא להתמיד בתהליך ולחכות שהערימה תתחמם. עם כמות מספקת של חומר יבש ורטוב נכסה את הערימה ונדאג שנכנס מעט אוויר בשביל לתת לחומרים להתפרק. בשלב הפירוק הקומפוסט מתחמם לטמפרטורה של 55 מעלות צלזיוס! בשלב זה גודל הערימה יפחת משמעותית, לא להיבהל. אפשר אחת לשבועיים לאוורר את הערימה בשלב ההמתנה.
  8. פיזור בגינה – אפשר להתחיל לפזר את הקומפוסט בגינה! בעזרת הידיים אפשר לפזר בעדינות שכבה נאה מסביב לצמחים, באדניות ובערוגות שיש בבית ותראו איך הצמחים יודו לכם. התוצר המוגמר צריך להיות בצבע חום כהה, מתפורר בקלות וריחו כריח אדמת היער אחרי הגשם.

מה לא להכניס לקומפוסט

  •  בשר ועצמות
  • גזם שרוסס בחומרי הדברה
  • קרטון
  • מוצרי פלסטיק
  • חומרי ניקוי, סבון וכימיקלים
  • דבקים
  • זכוכית
  • מתכת

 

כמה טיפים להכנה נכונה

כאשר משתמשים במיכל לקומפוסט עלולים להגיע למצב בו המיכל מלא אך הקומפוסט לא מוכן ואין מקום לפסולת הרטובה. שלושה פתרונות אפשריים במצב זה. אחד, להצטייד בשני מיכלים והחליף בין השניים כאשר כל אחד מתמלא. שתיים, להרים את המיכל כשהוא מלא ולתת לערימה לסיים את התהליך מחוץ לו. שלוש, לקנות מיכל בו יש דלת בתחתית המיכל, כך אפשר לפנות את הקומפוסט המוכן בתחתית ולהמשיך להערים מלמעלה.

  • לחובבי התפוזים, כדאי להימנע מלשים כמות גדולה של קליפות הדרים בקומפוסט. קליפות הדרים מכילות חומצה ויותר מדי מהן בקומפוסט יגרום לו להיות חומצי מדי בשביל הצמחים.
  • אל תשפכו שאריות מזון נוזליים לכיור, הם ישמשו את הקומפוסט בהרטבה הרצויה במדינה היבשה שלנו.
  • פח, קערה או כל כלי קטן לאיסוף הפסולת האורגנית בבית עדיף על פח גדול. כשהפח קטן אנו מחויבים לרוקן אותו בתדירות גבוהה וכך הוא לא מגיע למצב שמסריח, לעומת פח גדול שצובר זבל במשך כמה ימים ונוטה להסריח ולמשוך חרקים.
  • למשפחות – עשו תורנות בין בני הבית בטיפול בערימת הקומפוסט. כשהאחריות מוטלת על מספר אנשים יותר קל לזכור לבצע משימות שגרתיות. ערימה שלא מטופלת כראוי תסריח והקומפוסט לא יהיה מוכן במשך זמן רב.

למה כדאי לכם להכין קומפוסט

הכנת קומפוסט בבית מצריכה מעט יותר השקעה ומחשבה מאשר לזרוק את הכל לפח אחד, אבל היתרונות הם משמעותיים:

  • חוסך באשפה הביתית וכך חוסך בשקיות אשפה.
  • מעשיר את הגינה. תראו איך צמחים שונים משגשגים בעזרת הקומפוסט, במיוחד מי שמגדל ירקות.
  • לא פוגע במי תהום, לעומת דשנים כימיים אחרים.
  • עושה טוב לכדור הארץ! למי שאכפת מהסביבה זהו שלב בהתפתחות.

בעיות נפוצות

הערימה מריחה מאמוני – בעיה זו נובעת מעודף חנקן. הפתרון הוא להוסיף חומר עשיר בפחמן, כלומר פסולת יבשה.

הערימה לא מתחממת – ערימה שלא מתחממת בעצם לא מצליחה להגיע לשלב הקריטי בתהליך ונובעת ממחסור בחנקן, יבשה מדי או קטנה מדי. אם נגדיל את הערימה ונרטיב אותה בעזרת יותר פסולת רטובה ומים הערימה תצליח להתחמם.

הערימה מסריחה ממזון מקולקל – ערימה שלא מקבלת מספיק אוויר, רטובה מדי או מכילה פשוט יותר מדי פסולת מן החי (ביצים ומוצרי חלב) תסריח. אם זה קורה לכם יש לבדוק שערימה מקבלת מספיק אוויר ורצוי אף להפוך אותה מספר פעמים בשביל אוורור. כמו כן כדאי לבדוק את ניקוז הערימה ולהימנע מהוספת פסולת מן החי למשך שבוע עד שבועיים.

הקומפוסט מושך בעלי חיים – ערימת קומפוסט בה הפסולת מהבית חשופה מדי תמשוך בעלי חיים שונים אליה. אם בעלי החיים הם כלבים וחתולים שנוברים בה פשוט כסו את הערימה בקרעי בדים ישנים, קרשים או קרטונים או להעביר למיכל. במידה והערימה מושכת זבובים וחרקים מעופפים אחרים אפשר לכסות את הפסולת בשכבה של אפר מדורה, נסורת או הרבה עשב ודשא. על שכבה זו כדאי להוסיף עוד שכבה של גזם יבש.

ליצירת קשר