שיטות לחסכון מים בגינה

גינה יפה, פורחת וצבעונית לא חייבת השקיה רבה, אפשר לעשות גינה נהדרת תוך חיסכון מקסימלי במים. חסכון במים גם חוסך לנו בכסף, במיוחד כשמחירי המים מתייקרים. חסכון מים בגינה לא רק טוב לגינה שלכם, הוא טוב לכנרת המתרוקנת ולכדור הארץ. פחות מים שמחלחלים מהגינה הם פחות מים עם נשאים וחומרים החודרים למי התהום שלנו. גינה חסכונית היא בריאה לנו ולאדמה, חוסכת בעלויות ומשרה תחושה טבעית וטובה. במיוחד לשם כך אספנו לכם טיפים שונים איך לחסוך במים ולשמור על הגינה ירוקה ושמחה.

summer-still-life-779386_960_720

 שתילה

  • מה לשתול – חשוב להתאים את סוג הצמחיה לאקלים האזורי. למשל דשא, שהוא צמח שצורך כמויות גדולות של מים, אינו מתאים לאקלים מדברי, למי שגר מקו באר-שבע ודרומה במיוחד. ישנם צמחים רבים אשר צורכים פחות מים ולא דורשים אפילו השקיה קבועה. סוקולנטים, לדוגמה, טובים למי שרוצה גינה קטנה יותר ובעלת מראה מדברי אך מלבלב. הבוגונוויליה, למשל, נראית נהדר ולא צורכת הרבה מים, כמו גם נר הלילה הורוד ועדעד קנרי. למרות שזה צובט בלב, דשא הוא אחד מבזבזני המים הגדולים ביותר ורצוי להימנע ממנו בגינה. אפשר במקום לשתול גינת ירק קיצית וטעימה שתביא הרבה יותר תועלת ושמחה!
  • מתי לשתול – שתילת צמחים בקיץ לרוב קשה יותר לצמח בגלל שהוא צריך יותר מים בשלב ההתאקלמות לקרקע. בחורף הקור מקשה על הצמח ורובנו טועים וחושבים שמדובר בחוסר במים ולכם משקים כמויות עודפות שלא לצורך. רוב הצמחים טובים לשתילה באביב, אפשר לבדוק את עונת השתילה המומלצת של כל צמח במשתלה.
  • איפה לשתול – רצוי לרכז צמחים שצורכים יותר מים ביחד וצמחים שצורכים פחות בנפרד. ערוגות נפרדות יעזרו לכם לתכנן את שיטת ההשקיה ולהתאים את כמויות המים ההולכות לכל נקודה. כמו כן, שתילה באזור שחשוף לשמש שעות רבות במשך היממה תגרום לאידוי מוגבר של המים. לפני ששותלים, חשבו ותכננו.

השקיה נכונה

  • מתי להשקות – שעות הבוקר המוקדמות או שעות הלילה הן העדיפות להשקיה משום שהן קרירות ומוצלות ויותר מים נספגים באדמה ולא מתאדים. הפעלת ממטרות בשעות שבהן ישנה רוח – כמו שעות הערב במקומות בקרבת הים – מרחיקה עד כשליש מכמות המים.
  • השקיה חכמה – מחשבי השקיה נפוצים מאוד היום והם כלי יעיל לשליטה במערכות ההשקיה בגינה. המחשב עובד לפי תכנית שנקבעה – אילו ימים, באילו שעות ולכמה זמן. הבעיה היכולה להיווצר ממערכת כזו היא שצמחים מסוימים יקבלו יותר מדי מים, לכן כדאי להפריד את קווי ההשקיה לפי סוג הצמחים ולוודא שכל סוג מקבל את כמות המים הדרושה לו. פרחים רבים, למשל, לא צריכים כמויות גדולות של מים. המים העודפים שהם מקבלים יחלחלו לאדמה ולא יספגו בשורשי הצמח.
  • איך להשקות – בני שיחים ושיחים, רב שנתיים ועונתיים כדאי להשקות בעזרת טפטפות. אם אין דשא רצוי להימנע מממטרות.
  • מה דורש השקיה – עצים בוגרים, במיוחד כאלו ארץ-ישראליים כמו חרוב, אלון, אלה וזית, לא צריכים השקיה אלא אם כן הם מראים סימנים של התייבשות. לרוב עצים אלו יכולים לשרוד ולהיראות רעננים במשך כל השנה בלי השקיה.
  • בדיקת אחידות פיזור המים במערכת ההשקיה – במערת חדשה או קיימת מומלץ לבדוק את אחידות פיזור המים. פזרו כוסות או מיכלים קטנים, שקופים וזהים בגודלם, במרחקים שווים לצד המטרות ולאורך הגינה. לאחר הפעלת הממטרות השוו את כמות המים בכוסות. אם ההפרש בכמות המים שנאגרה בין שתי הקופסאות הקיצוניות ביותר עולה על 15% סימן שפיזור המים אינו אחיד ויש לפנות לייעוץ מקצועי.
  • חיישני לחות – חיישני לחות המחוברים למחשב ההשקיה יפעילו את ההשקיה רק כשהאדמה יבשה.

טיפים נוספים לחסכון במים

  • חיפוי אדמה – חיפוי האדמה בשבבי עץ עוזרת לשמור על הלחות ואגירת המים בקרקע, קומפוסט מסייע בספיחת נוזלים ושומר על לחות באדמה. גם חצץ, חלוקי נחל או טוף טובים כחיפוי קרקע וכתחליף לדשא.
  • מחזור מים מהבית – בלי לשים לב, אנו עלולים לתת למים רבים להתבזבז בבית בלא שימוש. מי המזגן, למשל, טובים להשקיית הגינה, רק הפנו את צינור הניקוז לעבר ערוגה או לתוך עציץ. את מי המרזבים אפשר לתעל לגינה ולהשתמש כמי השקיה. תעד נוסף שאפשר לקחת הוא שימוש בחומרי ניקוי אקולוגיים ואת מי שטיפת הרצפה או הדחת הכלים לאסוף לדלי או גיגית ולהשקות אתם.
  • דשא צהוב לא מת – אם הדשא נראה קצת צהוב ואף יבש זהו לא סימן שהוא מת! יכול להיות שתצטרכו לוותר על מדשאה ירוקה במשך חודשיים בקיץ, אבל הדשא מתחת עדיין חי וקיים. מלבד זאת, דשא שמראה קושי לא חייב מים נוספים, פעמים רבות מה שהדשא צריך זו שכבת חול, שכן זהו צמח מסביבה חולית. פיזור חול ים על הדשא יכולה לעשות לו פלאים, הרבה יותר יעיל מהשקיה מוגזמת.
  • עציצים – בגלל כמות האדמה הקטנה והחשיפה המוגברת לרוח ושמש, עציצים יכולים להיות גורם לבזבוז מים. אם אפשר לשתול את הצמחים בערוגה באדמה עדיף, אם לא אז כדאי למקם את העציצים במקומות שמוצלים רוב שעות היממה.
  • הצללה – טבעית או מלאכותית, בעזרת רשת, יכולה לעזור במניעת התאדות המים מהקרקע. כמו שטוב לבני אדם טוב גם לצמחים והם אינם זקוקים לשמש קופחת במשך כל שעות האור, במיוחד לא בקיץ.

לסיכום

תכנון מחושב, תשומת לב והקפדה על דפוסי השקיה נכונים הם המפתח לחיסכון מים בגינה. בעזרת הרגלים בריאים ואכפתיות לכמות המים שאנו משתמשים בגינה נוכל לעשות הבדל משמעותי בצריכת המים הביתית. כמובן שטיפים אלו טובים לכל גינה שהיא – ציבורית, מוסדית או פרטית. ככל שיותר אנשים מקרבנו יעשו את השינוי וידאגו יותר לחסכון במים כך נוכל לעשות הבדל רציני בבזבוז המים בדינה, נושא חשוב ורגיש מאין כמותו, השינוי מתחיל בכם!

ליצירת קשר